Zowat iedereen kent de voordelen van een kredietkaart. Handig op vakantie en in de winkel. En ook online. Hoewel er verschillende soorten kredietkaarten bestaan, blijkt de meerderheid van de bevolking een kredietkaart vooral als betaalkaart te gebruiken. En hoewel er veel aanbieders van kredietkaarten zijn, gaat een aanvraag meestal gepaard met een bewijs van inkomen én een credit check. Niet zo met een prepaid betaalkaart.
De prepaid kredietkaart geeft je hetzelfde betaalgemak als een klassieke kredietkaart, alleen heb je meer controle over je uitgaven. En dat kan in veel gevallen handig zijn. Je weet exact hoeveel je kan uitgeven en je zal rekening houden met dat bedrag. Je kent de maximale bestedingslimiet, en weet dus exact waar de grenzen liggen. Geld dat je niet hebt, kun je dan ook niet uitgeven.
Vergelijken
Bijna alle banken en andere financiële dienstverleners bieden een prepaid kredietkaart aan. Dus waarom niet eens enkele banken contacteren om hun aanbod te horen. Via het internet kan je vaak al een eerste informatie vinden en eventueel zelfs de prepaid kredietkaart aanvragen. Kijk goed naar de kosten die de bank zal aanrekenen, hier kan je nogal wat verschil op merken dus kan het interessant zijn om de prepaid kredietkaart te kiezen met de laagste kosten.
Veiligheid
Een kredietkaart biedt dus voordelen, maar het kan ook gebeuren dat er ineens geld van je kredietkaart wordt afgeschreven zonder dat je daar opdracht toe hebt gegeven. Kredietkaartfraude komt nu eenmaal voor. Dat is natuurlijk vervelend. Het is dus belangrijk om je afschriften goed te bekijken en erop te letten dat alle bedragen kloppen. Je wilt niet op het eind van de maand een hoge rekening moeten betalen, die deels niet van jou is. Een betaling annuleren kan tegenwoordig heel eenvoudig. Als je dus merkt dat er iets ten onrechte is afgeschreven van je kredietkaart, kun je het bedrag gewoon terugvragen.
Soms wil je een betaling met je betaalkaart annuleren. Bijvoorbeeld omdat een bedrijf geld van je rekening af heeft geboekt voor een aankoop die je niet hebt gedaan of omdat een bedrijf de goederen of diensten die je hebt besteld, niet heeft geleverd. Je kunt eerst proberen om onderling iets te regelen met de verkopende partij. In de meeste gevallen gaat het echter om een automatische betaling die onterecht is uitgevoerd, een foutje in het systeem dus. Binnen enkele dagen wordt het bedrag dan weer teruggestort op je rekening.
Soms kan het echter voorkomen dat je er onderling met de verkopende partij niet uitkomt. Je kunt dan bellen naar je eigen bank of financiële dienstverlener. Je wordt gevraagd een formulier in te vullen met je gegevens. Je persoonsgegevens en kredietkaartgegevens zijn voldoende om het formulier op te sturen. Wanneer de bank vindt dat het bedrag inderdaad ten onrechte van je rekening is afgeschreven, dan krijg je het afgeschreven bedrag gewoon terug. Je hoeft dus zelf niet veel te regelen.